JoM follOw saya!!

Friday, August 3, 2012

FADHILAT KHATAM QURAN DI BULAN RAMADAN


Bulan Ramadan bulan rahmat. Bulan Ramadan terkandung dalamnya pelbagai ganjaran dan keistimewaan. Jika mahu ditulis satu persatu kelebihan yang ada dalam Ramadan, sampai ke hujung Ramadan nanti pun belum tentu kita selesai menulisnya.
Di kesempatan ini, saya ingin berkongsi iltizam dan saranan salah satu amal yang insyaAllah mampu kita amalkan di bulan Ramadan yang mulia ini. Amalan tersebut adalah membaca al-Quran dari awal sehingga akhir quram (Khatam) di dalam bulan ini. Target kita adalah sekurang-kurangnya sekali khatam.
Jika melihat para sufi, ulama dan ahli agama, sudah tentu mereka khatam berkali-kali di dalam bulan Ramadan lantaran berkehendaknya mereka ini mengejar kemuliaan Ramadan yang datang setahun sekali. Sementelahan kita juga belum pasti tahun hadapan adakah kita mampu bertemu Ramadan lagi.
Niatkanlah di hati kita di awal Ramadan ini untuk kita menghabiskan dan mengkhatamkan al-Quran dalam jangkamasa sebulan Ramadan. Plan tersebut terserah pada kita sendiri tentang bagaimana cara perlaksanaannya. Antaranya seperti menghabiskan satu juz selepas terawih. (20 muka). Jika tidak larat, boleh bahagi dua. Selepas subuh 10 muka, selepas terawih 10 muka. Jika tidak larat juga, ambillah 4 muka (2 helai) setiap kali selesai Solat Fardhu. Moga dengan niat ini, Allah mudahkan hajat kita.. Malah jika kita tak berdaya khatam pun, insyallah iltizam kita melalui niat ini akan tetap dikira dan diganjari oleh Allah..
Mengapa saranan ini dibuat? Jika kita membaca Quran di luar Ramadan, setiap huruf yang kita baca diganjari dengan 10 pahala/fadilat. Maka jika kita baca Alif Lam Mim, kita sudah dapat 30. Akan tetapi jika baca Quran di dalam Ramadan, setiap huruf dikira sebagai 700 pahala/fadilat. Allahu Akbar. Ganjaran yang dilipat gandakan entah berapa kali lipat. Betapa mulianya Ramadan. Bermakna jika mahu dikira-kira dengan logik akal, kita baca Alif Lam Mim di bulan Ramadan, kita beroleh 2100 pahala. Allahu Akbar.
Soal pahala ini, hanya Allah mengetahui bagaimana bentuk ganjaran 700, 30 dan sebagainya itu. Cuma apa yang dikatakan pada angka itu adalah bagi menampakkan betapa besar ganjaran serta fadilat yang Allah sediakan pada kita.
Rebutlah peluang semasa kita berada di dalam Ramadan ini. Ramadan bulan berkat. Tersimpan beribu-ribu rahmat. Tersedia setiap masa maghfirah. Jangan lah kita sombong dan angkuh tanpa rasa tawaduk pada Allah atas kurnia yang di beri ini. 



~~~~~> semoga kita isikn bulan ramadhan ini dgn mngumpulkn bnyk amalan..
`````> ish pun berazam nak khatamkn al quran bulan nie..
`````> start mula dripada hari kedua puasa,,n alhamdulillah.. skarang da sampai juzuk 17....
`````>ish selalu baca waktu selepas asar,,lgipun kat ostel ada tadarus lepas solat asar n sbelum terawih pon slalu baca jgk..
````>waktu bulan puasa ni jgk jgn lupa amalkn ayat SERIBU DINAR...bnyk fadhilatnya..
```>kalo ada kesempatan,,jgn lupa jugak solat sunat dhuha...
 

Hikmah Ayat 1000 Dinar.

Sesiapa mengamalkan ayat ini Insya’Allah akan:‎
‎1. Memperoleh kemurahan rezeki yang tidak disangka-sangka.‎
‎2. Mendapat jalan keluar dari segala masalah dan kesulitan.‎
‎3. Mendapat perlindungan dari segala musibah dan bala bencana seperti peperangan, ‎kezaliman dan bencana alam.‎
‎4. Jika berperang Insya’Allah tidak akan cedera atau binasa kecuali telah sampai ajal.‎
‎5. Allah akan menunaikan segala hajat dan memberi kemudahan dalam setiap urusan.



Kelebihan Sembahyang Dhuha
Dalam sebuah hadis yang lain Nabi SAW bersabda bermaksud : ” Barangsiapa yang menunaikan sembahyang sunat Dhuha sebanyak dua rakaat tidak ditulis dia daripada orang-orang yang lalai daripada mengingati Allah dan barangsiapa yang menunaikan nya sebanyak empat rakaat ditulis akan dia daripada orang-orang yang suka beribadat dan barangsiapa yang menunaikannya sebanyak enam rakaat dicukupkan baginya pada hari tersebut, barangsiapa menunaikanyan sebanyak lapan rakaat Allah menulis baginya daripada orang-orang yang selalu berbuat taat, barang siapa yang menunaikannya sebanyak dua belas rakaat Allah akan membina baginya mahligai didalam syurga dan tidak ada satu hari dan malam melainkan Allah mempunyai pemberian dan sedekah kepada hamba-hambaNya dan Allah tidak mengurniakan kepada seseorang daripada hamba-hambaNya yang lebih baik daripada petunjuk supaya sentiasa mengingatiNya,” (Riwayat At-Thabarani ).


 >tuty<

No comments:

Post a Comment

who this??

who this??
weyh..nie aq lah..apesal??cute??mekaseh..hua3..(pasan jew)

my age la...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers